Finaliteit van Profeetschap

Het finaliteit van de profeetschap van de Heilige Profeet (sa) is een onderwerp van debat. Over het algemeen wordt gelooft dat de Heilige Profeet (sa) de Laatste Profeet is en dat er na hem geen profeet meer kan komen. Echter de Heilige Koran en Ahadith tonen aan dat het enige soort profeetschap dat ten einde is gekomen het wet-dragende profeetschap is. 

“Mijn profeetschap komt op geen enkele wijze in botsing met de status van de Heilige Profeet (vzmh) als ‘Het Zegel der Profeten’… Wanneer ik een volledige afspiegeling van de Heilige Profeet (vzmh) ben… en in mijn persoon al zijn voortreffelijkheden en eigenschappen zijn weerspiegeld. Het is dan niet juist om te zeggen dat een afzonderlijke persoon, onafhankelijk van hem, aanspraak heeft gemaakt op het Profeetschap.”

(A Misconception Removed, Ruhani Khazain, vol. 18, 2008, pp. 207-208)

Introductie

Inleiding

De kwestie van de finaliteit van het profeetschap is een onderwerp dat veel discussie en debat heeft opgeroepen binnen de islamitische theologie. De algemeen aanvaarde opvatting onder moslims is dat de Heilige Profeet Mohammed (sa) de laatste profeet was en dat er na hem geen nieuwe profeet meer kan verschijnen. Deze overtuiging is gebaseerd op verschillende verzen uit de Heilige Koran en overleveringen (ahadith) van de Profeet (sa). Echter, een diepgaande analyse van deze bronnen onthult dat deze opvatting mogelijk niet volledig overeenkomt met de ware betekenis en context van de desbetreffende overleveringen.

Diverse perspectieven

Het is belangrijk om te erkennen dat er binnen de islamitische traditie verschillende perspectieven bestaan op de finaliteit van het profeetschap en de terugkeer van Jezus (as). Sommige moslims interpreteren de titel “Khatam-un-Nabiyyin” als een absolute bevestiging van de finaliteit van het profeetschap in alle opzichten, en beschouwen elke suggestie van toekomstige profeten als ketterij. Bovendien benadrukken critici vaak de singulariteit van de profetische status van Mohammed (sa), en beweren dat het toestaan van enige vorm van profeetschap na hem afbreuk doet aan zijn verheven positie. Ze kunnen ook de nadruk leggen op overleveringen waarin de Profeet Mohammed (sa) expliciet ontkende dat er na hem nog profeten zouden komen. In reactie op deze argumenten is het cruciaal om de nadruk te leggen op de contextuele en genuanceerde interpretatie van de relevante Koranische verzen en profetische overleveringen. 

Het perspectief van Ahmadi-moslims

Het Ahmadiyya-perspectief op de finaliteit van het profeetschap stelt dat Mohammed (sa) de laatste wetgevende profeet was, maar niet noodzakelijk de laatste profeet in absolute zin. Ze geloven dat er binnen zijn ummah ondergeschikte en afhankelijke profeten kunnen komen die zijn boodschap bevestigen en versterken, zonder nieuwe wetten te brengen. Dit standpunt verzoent het geloof in de komst van de Beloofde Messias als profeet met de islamitische leer van de finaliteit van Mohammed’s (sa) profeetschap. Deze interpretatie, omarmd door Ahmadi-moslims en ondersteund door Koranische exegese en profetische overleveringen, biedt een samenhangend perspectief.

Misvattingen

Het Zegel der Profeten?

وَلٰکِنۡ رَّسُوۡلَ اللّٰہِ وَخَاتَمَ النَّبِیّٖنَ

“Mohammed is niet de vader van één uwer mannen, maar de boodschapper van Allah en het zegel der profeten; Allah heeft kennis van alle dingen.” (33:41)

Er is geen Profeet na mij?

لاَ نَبِيَّ بَعْدِي

“Er is geen profeet na mij” (Sahih Bukhari)

Er is geen Profeet na mij?

لاَ نَبِيَّ بَعْدِي

“Er is geen profeet na mij” (Sahih Bukhari)

Laatste der Profeten?

‏ فَإِنِّي آخِرُ الأَنْبِيَاءِ وَإِنَّ مَسْجِدِي آخِرُ الْمَسَاجِدِ

“Ik ben de Laatste der Profeten en mijn moskee is de Laatste der Moskeeën.” (Sahih Muslim)

Heilige Koran

De Heilige Koran maakt duidelijk dat het profeetschap niet volledig is verzegeld en zich zal voortzetten in de ummah.

Ahadith

Vele Ahadith tonen aan dat Jezus (vzmh) een profeet zou zijn en dat profeetschap zich zou voortzetten in de ummah.